دستورالعمل جذب نیروی انسانی
دستورالعمل جذب، به کارگیری و استخدام نیروی انسانی دانشگاه علامه طباطبائی
این دستورالعمل به استناد آئیننامه اصلاحی استخدامی اعضای غیرهیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و ضوابط مصوب هیات امناء دانشگاه بهشرح ذیل ابلاغ میشود.
ماده 1- تعاریف
1 - استخدام
فرآیند پذیرفتن اشخاص حقیقی برای خدمت در دانشگاه، در یکی از پستهای سازمانی بلاتصدی مصوب، به یکی از وضعیتهای پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی در چارچوب ضوابط و مقررات آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی دانشگاه و این دستورالعمل.
2- بهکارگیری
-کارمند قراردادی:
انعقاد قرارداد سه ماهه در بدو ورود به خدمت و قرارداد یکساله یا کمتر جهت انجام کار مشخص در قالب «قرارداد همکاری در مدت محدود» با قابلیت تمدید، مطابق ضوابط مندرج در این دستورالعمل
- همکار در مدت محدود:
انعقاد قرارداد سه ماهه در بدو ورود به خدمت و قرارداد یکساله یا کمتر جهت انجام کار مشخص در قالب «قرارداد همکاری در مدت محدود» با قابلیت تمدید، مطابق ضوابط مندرج در این دستورالعمل.
- هیات اجرایی منابع انسانی:
مرجعی است که در چارچوب ضوابط و مقررات تعیین شده از سوی هیات امناء بر اساس پیوست شماره یک آییننامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی دانشگاه و با وظایف و اختیارات مصرح در پیوست مذکور تشکیل میشود.
- کمیته ساماندهی منابع انسانی:
کمیتهای متشکل از معاون اداری و مالی، مدیر امور اداری، مدیر برنامه، بودجه و تشکیلات و رئیس اداره کارگزینی که وظایف و اختیارات این کمیته توسط هیات اجرایی منابع انسانی تعیین میشود.این کمیته سیاستها و برنامههای منابع انسانی دانشگاه را تنظیم و به هیات اجرایی منابع انسانی دانشگاه پیشنهاد میکند.
معاون اداری و مالی، رئیس و مدیر امور اداری دبیر این کمیته میباشند.
- کمیته کارشناسی منابع انسانی:
کمیتهای متشکل از معاون امور اداری، رئیس اداره کارگزینی، روسای گروه تشکیلات و تحول سازمانی و آموزش مدیریت برنامه، بودجه و تشکیلات دانشگاه و نماینده معاون اداری و مالی ( در صورت نیاز حضور مدیران امور اداری و برنامه، بودجه و تشکیلات) که مسئول بررسی صلاحیت افراد معرفی شده از سوی واحد بهرهبردار می باشد.
الف- استخدام و بهکارگیری نیروی انسانی
ماده 2_ استخدام نیروی انسانی
وضعیت استخدامی نیروی انسانی در دانشگاه در سه وضعیت پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی می باشد که مرحله پیمانی به عنوان مرحله ورودی و سایر مراحل در قالب تبدیل وضعیت استخدامی و تابع شرایط آئیننامه استخدامی می باشد.
ماده 3_ بهکارگیری نیروی انسانی
بهکارگیری نیروی انسانی صرفاً شامل موارد ذیل است:
1- کارمند قراردادی: قرارداد کار معین طبق آئیننامه استخدامی
2- همکار در مدت محدود: در قالب قرارداد همکاری در مدت محدود یکساله طبق دستورالعمل جذب، بهکارگیری و استخدام نیروی انسانی دانشگاه علامه طباطبائی
3- کارگر شرکتی: تحت پوشش شرکت خدماتی و پشتیبانی که کارگر شرکت طرف قرارداد دانشگاه هستند و صرفاً محل کار آنها دانشگاه است.
تبصره 1: بهکارگیری نیروی انسانی، خارج از این سه وضعیت پیشگفته، امکانپذیر نبوده و باید همه قراردادهای موجود، تا سال 1395 در یکی ازاین سه وضعیت قرار بگیرند.
تبصره 2: قراردادهای مربوط به ارائۀ خدمات مشمول ماده 10 قانون مدنی از شمول این دستورالعمل خارج بوده و این قراردادها هیچگونه تعهد استخدامی یا رابطۀ کار با دانشگاه ایجاد نمیکند.
ب_ مراحل ورود به خدمت
ماده4_ فرآیند ورود به خدمت بهصورت پیمانی
استخدام عضو پیمانی در چارچوب مجوزهای مربوطه، بر اساس نیاز دانشگاه و با توجه به تشکیلات سازمانی مصوب با توجه به اصل شایستگی و انتخاب اصلح و با گذراندن مراحل زیر ممکن است :
1- اخذ مجوز و سهمیه از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر استخدام تعداد مشخص نیروی انسانی به صورت پیمانی
2- طرح و تصویب موضوع در هیات امناء دانشگاه
3- آگهی عمومی مبنی بر استخدام نیروی انسانی بهصورت پیمانی با رعایت شرایط عمومی ماده 4 آئین نامه استخدامی و شرایط اختصاصی ( که مطابق نیازهای نیروی انسانی توسط هیات اجرایی منابع انسانی و هیات رئیسه دانشگاه بههنگام تدوین آگهی ابلاغ خواهد شد.)
4- برگزاری آزمون عمومی و تخصصی کتبی
5- برگزاری مصاحبه ( تخصصی، روان شناختی و پزشکی )
6- انجام معاینات پزشکی بدو استخدام و تائیدیه عدم سوء پیشینه
7- اخذ تائیدیه هسته گزینش کارکنان
8- انعقاد قرارداد استخدام پیمانی
ماده5- فرآیند ورود بهخدمت کارمند قراردادی (قرارداد کار معین)
بهکارگیری نیروی انسانی به صورت قرارداد کار معین در شرایط خاص و در صورت نیاز دانشگاه مبنی بر تامین نیروی انسانی متخصص در مشاغل اصلی و تخصصی تا سقف پستهای سازمانی مصوب بلاتصدی، بدون تعهدات استخدامی با شرایط زیر ممکن خواهد بود:
1- نیازسنجی به عمل آمده از سوی کمیته ساماندهی منابع انسانی و تصویب هیات اجرایی منابع انسانی
2- تصویب هیات رئیسه و مجوز هیات امناء دانشگاه
3- آگهی عمومی مبنی بر جذب نیروی انسانی بهصورت قراردادی با رعایت شرایط عمومی ماده 4 آئین نامه استخدامی و شرایط اختصاصی (که مطابق نیازهای نیروی انسانی توسط هیات اجرایی منابع انسانی و تصویب هیات رئیسه دانشگاه به هنگام تدوین آگهی تدوین خواهد شد).
4- برگزاری آزمون عمومی و تخصصی کتبی
5- برگزاری مصاحبه ( تخصصی، روان شناختی و پزشکی )
6- انجام معاینات پزشکی بدو استخدام و تائیدیه عدم سوء پیشینه
7- اخذ تائیدیه هسته گزینش کارکنان
8- انعقاد قرارداد آزمایشی سهماهه و در صورت ارزیابی و گزارش عملکرد مطلوب عضو در مدت مذکور و تائید هسته گزینش کارکنان بهصورت یکساله
تبصره 1: استخدام پیمانی بر اساس مجوزهای صادره و فرایند و در قالب فراخوان عمومی صدرالذکر و نیز جذب و بهکارگیری نیروی قراردادی بر اساس مصوبات هیات امناء، منحصرا برای مشاغل اصلی و تخصصی دانشگاه با مدرک تحصیلی دانشگاهی و از طریق آزمون و طی فرایندهای مذکور صورت میپذیرد، به درخواستهای واصله خارج از فرایند مذکور ترتیب اثر داده نخواهد شد و متقاضیان باید در فرایندهای مذکور بر اساس ضوابط اعلامی دانشگاه شرکت نمایند.
تبصره 2: با هدف کاهش تنوع استخدامی و جلوگیری از افزایش کمی نیروی انسانی در سطح دانشگاه، تخصیص سهیمه قرارداد کار معین به هر واحد، منوط به کاهش تعداد کارکنان قرارداد همکاری مدت محدود آن حوزه (در صورت وجود) و به همان تعداد مندرج در آگهی بهکارگیری می باشد.
تبصره 3: هرگونه جذب کارمند قراردادی پیش از انعقاد قرارداد صرفاً با مجوز رییس دانشگاه امکانپذیر است.
ماده6- فرایند بهکارگیری همکار در مدت محدود (قراردادهای همکاری در مدت محدود یکساله)
1- دانشگاه میتواند برای تامین نیروی متخصص در حوزه های مورد نیاز، تا سقف اعلامی از سوی معاون اداری و مالی دانشگاه و با رعایت موارد زیر با افراد حقیقی واجد شرایط جهت انجام کارهای مشخص در قالب قرارداد همکاری در مدت محدود یکساله ( در ابتدا به صورت سه ماه آزمایشی ) و تمدید آن با رعایت شرایط زیر اقدام نماید:
2- درخواست واصله صرفا از سوی معاونین دانشگاه برای تامین نیازهای تخصصی حوزههای تحت مدیریت خود در ستاد و دانشکدهها
3- بررسی درخواستهای واصله در کمیته کارشناسی منابع انسانی به منظور تطبیق با ضوابط مندرج در مفاد این ماده
4- برگزاری مصاحبه عمومی و تخصصی توسط کمیته کارشناسی منابع انسانی دانشگاه
5- اعلام نتایج جهت اخذ تائیدیه نهایی کمیته ساماندهی منابع انسانی دانشگاه
6- انعقاد قرارداد طبق ضوابط مندرج در این دستورالعمل در مدت زمان سهماهه آزمایشی، و در صورت ارزیابی عملکرد مطلوب عضو در مدت مذکور، درخواست واحد و تائید کمیته ساماندهی منابع انسانی دانشگاه و تائید هسته گزینش کارکنان بهصورت یکساله با رعایت شرایط زمانی فعالیتهای آموزشی دانشگاه.
تبصره 1: حقوق و مزایای این افراد طبق ضوابط مندرج در مصوبه هیأت رئیسه پرداخت میشود و مشمول آئیننامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی دانشگاه نیست.
تبصره 2: هرگونه جذب همکار در مدت محدود پیش از انعقاد قرارداد صرفاً با تایید رییس دانشگاه امکانپذیر است.
تبصره 3: جابجایی همکار در مدت محدود منوط به تشخیص کمیته کارشناسی منابع انسانی میباشد.
ماده7- افراد متقاضی باید دارای شرایط زیر باشند:
1- دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته تحصیلی مرتبط با خدمت قابل ارائه
2- حداقل سن 20 سال و حداکثر 35 سال در بدو ورود
3- عدم تعهد خدمت به سایر دستگاههای اجرایی کشور
4- دارا بودن شرایط عمومی موضوع ماده 4 آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی دانشگاه
5- تعهد کتبی مبنی بر عدم درخواست تبدیل وضعیت، اشتغال در واحد دیگر یا اولویت در آزمونهای استخدامی دانشگاه
تبصره 1: تمدید قرارداد منوط به اعلام نیاز و گزارش توجیهی واحد بهره بردار، کسب حداقل هفتاد درصد امتیاز ارزیابی عملکرد و موافقت کمیته ساماندهی منابع انسانی دانشگاه خواهد بود.
تبصره 2: اعلام عدم نیاز یا عدم رضایت واحد بهره بردار، به منزله خاتمه همکاری فرد و تسویه حساب می باشد.
تبصره 3: حقالزحمه همکار در مدت محدود (قرارداد همکاری در مدت محدود یکساله) در ابتدای هر سال با پیشنهاد معاون اداری و مالی به تصویب هیات رئیسه دانشگاه میرسد. رعایت دستمزد مصوب در طول سال و برای تمام قراردادهای همکاری در مدت محدود یکساله الزامی است.
ماده8- بهکارگیری در قالب قرارداد با شرکت خدماتی و پشتیبانی
تامین هر گونه نیروی انسانی صرفا در مشاغل خدماتی، نگهبانی، باغبانی، راننده و تکنسین فنی و مانند آن توسط شرکت خدمات پشتیبانی طرف قرارداد دانشگاه صورت میپذیرد، که این امر پس از ارائه دلایل توجیهی، اخذ مجوز اولیه از کمیته ساماندهی منابع انسانی و گذراندن تمام مراحل بهکارگیری نیرو از جمله دریافت و بررسی درخواست بهکارگیری توسط شرکت مذکور قابل انجام میباشد و به درخواست های واصله به دانشگاه ترتیب اثر داده نخواهد شد.
ماده 9- شرایط بهکارگیری نیروی انسانی تحت پوشش شرکت خدماتی-پشتیبانی
1- بهکارگیری نیروی تحت پوشش شرکت در مشاغل اداری و دفتری مطلقا ممنوع می باشد.
2- بهکارگیری نیروی انسانی تحت پوشش شرکت خدماتی و پشتیبانی برای مشاغل فنی و تکنسین حداکثر با مدرک کاردانی و برای سایر مشاغل حداکثر با مدرک دیپلم امکانپذیر است.
3- حداکثر سن برای بهکارگیری نیروی انسانی تحت پوشش شرکت خدماتی و پشتیبانی 28 سال و با احتساب سنوات خدمت سربازی 30 سال میباشد.
4- هرگونه تغییر رستهای از خدمات، نگهبانی، راننده، تکنسین فنی و مشاغلی که فرد در ابتدا با مجوز مذکور جذب گردیده است در طول مدت اشتغال تحت پوشش شرکت خدماتی و پشتیبانی طرف قرارداد دانشگاه با مجوز رئیس دانشگاه یا کمیته ساماندهی منابع انسانی دانشگاه ور عایت بند 5 این ماده ممکن است.
5- کارکنان تحت پوشش شرکت خدمات پشتیبانی جهت تغییر رسته خدمتی به اداری باید در قالب همکار در مدت محدود (قرارداد همکاری در مدت محدود یکساله) با دانشگاه همکاری نمایند.
تبصره : شرایط آن دسته از افرادی که در طول سنوات اخیر، تغییر رسته خدمتی داشتهاند، مورد بررسی مجدد قرار گرفته و در مورد نحوه ادامه خدمت آنان تصمیمگیری خواهد شد.
ج) تبدیل وضعیت استخدامی نیروی انسانی
ماده 10- انواع تبدیل وضعیت عبارت است از:
- قرارداد کار معین به پیمانی
- پیمانی به رسمی آزمایشی
- رسمی آزمایشی به رسمی قطعی
ماده 11 - تبدیل وضعیت قرارداد کار معین به پیمانی
با توجه به ماده 9 آئیننامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی مبنی بر اینکه دانشگاه می تواند در قالب سهمیه ابلاغی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وضعیت بهکارگیری اعضای قراردادی مشمول این آئیننامه را پس از احراز شرایط زیر، مشروط به وجود پست سازمانی بلاتصدی، با رعایت ضوابط و مقررات به استخدام پیمانی تبدیل نماید .
ماده 12- فرآیند تبدیل وضعیت از قرارداد کار معین به پیمانی
1- اخذ مجوز موضوع بند 1 ماده 4 این دستورالعمل
2- پیشنهاد هیات اجرایی منابع انسانی دانشگاه
3- موافقت رئیس دانشگاه
4- تصویب هیات امناء دانشگاه
5- طی مراحل گزینش و احراز شرایط عمومی موضوع ماده 4 آییننامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی دانشگاه
ماده 13- کارکنان قراردادی با شرایط زیر مشمول تبدیل وضعیت خواهند بود:
1- کارکنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر یا سطح سه و چهار حوزه با حداقل سه سال سابقه کار قراردادی در دانشگاه
2- کارکنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا سطح دو حوزه با حداقل پنج سال سابقه کار قراردای در دانشگاه
3- کارکنان دارای مدرک کاردانی یا سطح یک حوزه با حداقل هفت سال سابقه کار قراردادی در دانشگاه
تبصره 1: اعضایی که با مدرک تحصیلی دیپلم و قبل از تصویب آییننامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی دانشگاه به صورت قراردادی بهکارگیری شده اند با شرط وجود پست سازمانی بلا تصدی و دارا بودن 10 سال سابقه کار قراردادی در دانشگاه مشمول تبدیل وضعیت به پیمانی خواهند بود.
تبصره 2: چنانچه کارکنان قراردادی در حین خدمت مدرک تحصیلی کارشناسی و پایینتر ارائه نمایند و مدرک آنان با رعایت تبصره 2 ماده 49 آییننامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی مورد تصویب قرار گیرد، نیمی از سابقه خدمت آنان با مدرک تحصیلی قبلی برای تبدیل وضعیت به پیمانی قابل محاسبه خواهد بود و چنانچه مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر ارائه نمایند تمام سابقه خدمت آنان با مدرک تحصیلی قبلی برای تبدیل وضعیت قابل محاسبه می باشد.
تبصره 3: هرگونه انجام فرایند مذکور پس از اخذ مجوزهای استخدام پیمانی از وزرات علوم، تحقیقات و فناوری و اتخاذ سیاستهای دانشگاه منوط به پیشنهاد هیات اجرایی، موافقت رئیس دانشگاه و تصویب هیات امناء میباشد.
ماده 14- شرایط تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی
کارکنان دارای مدرک تحصیلی کاردانی و بالاتر و یا سطح یک حوزه و بالاتر با سه تا پنج سال سابقه کار پیمانی در دانشگاه با مدرک مزبور میتوانند تبدیل وضعیت شوند.
تبصره 1: اعضایی که قبل از تصویب آییننامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی دانشگاه با مدرک تحصیلی پایینتر از کاردانی به استخدام پیمانی دانشگاه درآمدهاند، با داشتن حداقل 10 سال سایقه خدمت پیمانی در مؤسسات مشمول آییننامه مذکور، مشمول تبدیل وضعیت خواهند بود.
تبصره 2: چنانچه کارکنان پیمانی در حین خدمت مدرک تحصیلی کارشناسی و پایینتر ارائه نمایند و مدرک آنان با رعایت تبصره 2 ماده 49 آییننامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی مورد تصویب قرار گیرد، نیمی از سابقه خدمت آنان با مدرک تحصیلی قبلی برای تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی قابل محاسبه خواهد بود و چنانچه مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر ارائه نمایند تمام سابقه خدمت آنان با مدرک تحصیلی قبلی برای تبدیل وضعیت قابل محاسبه میباشد.
ماده 15- فرایند تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی
1- احراز شرایط از نظر لیاقت (علمی، اخلاقی، خلاقیت و مسئولیتپذیری)، کاردانی، روحیه خدمت و نظم و انضباط اداری و اخذ موافقت بالاترین مقام واحد سازمانی محل خدمت فرد (معاونین ستادی و رؤسای دانشکدهها)
2- تصویب هیات اجرایی دانشگاه
3- تایید هسته گزینش
4- موافقت رئیس دانشگاه
ماده 16- فرآیند تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی
کارکنان رسمی آزمایشی دانشگاه با رعایت موارد زیر به رسمی قطعی تبدیل وضعیت میشوند:
1- گذراندن دوره آزمایشی سه ساله از زمان استخدام رسمی آزمایشی
2- گذراندن دوره آموزشی شغلی و توجیهی برا اساس نظام آموزش و توانمندسازی اعضای غیر هیات علمی دانشگاه
3- احراز شرایط از نظر لیاقت (علمی، اخلاقی، خلاقیت و مسئولیتپذیری)، کاردانی، روحیه خدمت و نظم و انضباط اداری و اخذ موافقت بالاترین مقام واحد سازمانی محل خدمت فرد (معاونین ستادی و رؤسای دانشکدهها)
4- معرفی به هسته گزینش کارکنان و اعلام تاییدیه گزینش
5- صدور حکم کارگزینی تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی
این دستورالعمل در 16 ماده و 17 تبصره در تاریخ 1394/11/07به تصویب هیات رئیسه دانشگاه رسید.