تشریح مهم ترین دستاوردهای مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه

۰۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۱۷۸ اخبار اداری و مالی
تعداد بازدید:۴۱۱
دکتر حجت الله الماسی مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، مهم ترین فعالیت های این مدیریت در سال جاری از ابتدای تیرماه 1399 را تشریح کرد.
تشریح مهم ترین دستاوردهای مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه

دکتر حجت الله الماسی مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، مهم ترین فعالیت های این مدیریت در سال جاری از ابتدای تیرماه 1399 را تشریح کرد.
به گفته وی در حوزه نرم افزار، شاهد 21 اقدام در جهت تقویت بستر خدمات الکترونیکی بودیم که مهم ترین آنها عبارتند از : استقرار و راه‌اندازی سامانه آموزشی، خوابگاهی و کاردانشجویی گلستان، تغییر سامانه کارگزینی بام پردازش به سامانه تحت وب احکام و پرسنلی مروارید،راه‌اندازی سامانه کنترل تردد الکترونیکی خودرو(پلاک خوان) در سطح پردیس مرکزی دانشگاه، نصب و راه‌اندازی سامانه تغذیه تحت وب ستاره و تجمیع سامانه تغذیه کارکنان و دانشجویان در این سامانه، اتصال سامانه آموزشی گلستان، احکام پرسنلی مروارید و سامانه تغذیه ستاره(جهانگستر) به سیستم احراز هویت مرکزی دانشگاه، ایجاد ماژول ارتباط با مسئولین در سامانه مکاتبات اداری برای ارتباط دانشجویان با مسئولان دانشگاه، راه‌اندازی چت آنلاین در وب‌سایت معاونت دانشجویی برای ارتباط آنلاین دانشجویان با کارشناسان حوزه معاونت دانشجویی،راه‌اندازی سامانه مصاحبه دکتری جهت مکانیزه کردن تمامی فرآیندهای مصاحبه دکتری اعم از دریافت اطلاعات، ثبت‌نام، نوبت‌دهی ، مصاحبه مجازی و غیره، استقرار و راه‌اندازی سامانه بودجه‌ریزی عملیاتی و راه‌اندازی سامانه صدور حواله الکترونیکی بانک مرکزی روی اینترانت شبکه ملی اطلاعات.


دکتر الماسی همچنین از اتصال سامانه آموزشی گلستان به درگاه تبادل اطلاعات وزارت علوم، اتصال سامانه تغذیه دانشگاه به صندوق رفاه دانشجویان، طراحی سامانه  LMS مرکز فناوری با اتصال به نرم افزار بیگ بلو باتن (که بستر برگزاری دوره های آموزشی همزمان و غیرهمزمان توسط مرکز مهارت افزایی، معاونت فرهنگی، و سایر بخش های دانشگاه را فراهم می کند)، طراحی سامانه جدید پایش سلامت کارکنان، توسعه و رفع مشکلات سامانه نگارستان معاونت فرهنگی و توسعه و رفع مشکلات سامانه تلفن گویا مرکز مشاوره خبر داد و افزود: برای راه‌اندازی سامانه مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه، سامانه تیکتینگ دانشگاه و باز طراحی و پشتیبانی سایت عطنا شرکت های پشتیبان انتخاب شده و در مرحله عقد قرارداد هستیم. همچنین تغییر سیستم مدیریت محتوای وب‌سایت دانشگاه در حال انجام بوده و فعلا در مرحله تبدیل و انتقال اطلاعات هستیم. در ضمن برای طراحی زیرسامانه محاسبه هزینه سفر در اتوماسیون مروارید، خرید سامانه‌های عامل کارپردازی، تدارکات و تعمیرات خودرو و راه اندازی فکس سرور، بررسی ها و اقدامات لازم در حال انجام است.
مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، به پشتیبانی از برگزاری جلسات، همایش ها، نشست ها، کارگاه های آموزشی دانشگاه به صورت مجازی در سطح دانشگاهی، ملی و بین المللی اشاره کرد و گفت: به طور میانگین 300 جلسه مجازی دانشگاه در ماه در پلتفرم اسکای روم و ادوبی کانکت از ساعت 7:30 تا 23 برگزار می شود و دانشگاه میزبانی برخی جلسات ملی و بین المللی سایر سازمان ها و نهادهای کشور را نیز از همین طریق بر عهده داشته است. از شهریور ماه 1399 تا انتهای دی ماه حدود 1200 جلسه مجازی و آنلاین توسط ریاست محترم دانشگاه و روابط عمومی، معاونت توسعه و مدیریت منابع و مدیریت های زیرمجموعه، معاونت پژوهشی و مدیریت های زیرمجموعه، معاونت دانشجویی و مدیریت های زیرمجموعه، معاونت فرهنگی و مدیریت های زیرمجموعه، دانشکده ها، دفتر نهاد مقام معظم رهبری، سازمان ها و نهادهای همکار از خارج از دانشگاه و غیره برگزار شده است.


دکتر الماسی مهم ترین اقدامات انجام شده این مدیریت در حوزه شبکه و سرور را انجام تنظیمات پیشرفته برای جلوگیری از نفوذ هکرها به سرورها و شبکه دانشگاه، ارائه راه کارها و انجام تنظیمات شبکه ای و رایانه ای لازم برای تسهیل دورکاری همکاران دانشگاه، به روز رسانی ساختار سرورها جهت میزبانی سامانه های مجازی در دوره شیوع ویروس کرونا، ارائه سیستم تلفن VoIP در زمان برگزاری آزمون دکتری، بهینه سازی نرم افزاری و سخت افزاری سرورهای دانشگاه جهت میزبانی سامانه گلستان، راه اندازی سرویس ftp جدید جهت تبادل فایلهای مشترک بین کارکنان در زمان کرونا، انجام تنظیمات مسیریابی های بین المللی در پنل شرکت RIPE مرتبط با آی پی های بین المللی دانشگاه، به روز رسانی و پیکربندی مجدد ساختار DNS دانشگاه و  پیکربندی یک سرویس DNS مجزا در خارج از ساختار دانشگاه برای استفاده در زمانهای بسیار اضطراری، پایش و تنظیم مجدد روال های پشتیبان گیری از تمامی سرور های مجازی بر اساس اولویت سامانه ها، به روز رسانی سامانه مدیریت یکپارچه ی سرور های دانشگاه (Vsphere Vcenter)  به آخرین نسخه ی سازگار با سخت افزارهای در حال کار، بازبینی شبکه اینترنت خوابگاه های دانشجویی و تنظیم دستگاه ها به همراه ایجاد مستندات کاربردی دانست.


وی در این زمینه به افزایش ظرفیت منابع ذخیره سازی داده سامانه های دانشگاه، اضافه کردن سرور جدید HP G10 و پیکربندی آن برای سامانه های جدید، راه اندازی سیستم ضدهرزنامه در ایمیل دانشگاه و بهینه سازی ساختار ایمیل بر اساس جدیدترین به روز رسانی ها و آماده سازی و فراهم کردن زیر ساخت شبکه ای جهت راه اندازی کلاسهای هیبریدی در مرکز آزفا ، دانشکده های مدیریت و حقوق و آماده سازی اجرا در سایر دانشکده ها اشاره کرد و گفت: مکاتبات و پیگیری های مستمری در خصوص هزینه های فیبر نوری دانشگاه انجام شده و شاهد کاهش قابل توجه هزینه در این بخش بوده ایم. 10 مرکز خوابگاهی و دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبائی دارای اتصال امن و با کیفیت به سرویس های فناوری مجهز به فیبر نوری اینترانت می باشند. اما افزایش چهار برابری قیمت فیبرنوری اینترانت در سال جدید مانع پیشرفت و افزایش دسترسی پذیری در این حوزه شده است. با رایزنی های صورت گرفته توسط مرکز فناوری بخش قابل توجهی از این هزینه کسر شده، ولی پیگیری برای کاهش هزینه ها ادامه دارد.
دکتر الماسی مهم ترین برنامه های آتی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه را راه اندازی سیستم شبکه و تلفن دانشکده تربیت بدنی و خریداری تجهیزات درخواست شده، به روزسانی تجهیزات هسته اصلی شبکه دانشگاه، تقویت سیستم خنک کننده دیتا سنتر، افزایش تعداد سرورها و منابع ذخیره سازی در دیتاسنتر و به روزرسانی سخت افزارهای مورد استفاده در سیستم های کامپیوتری دانشگاه در صورت تامین منابع مالی دانست.


نظر شما :