مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت برنامه و بودجه و تحول سازمانی دانشگاه تبیین شد

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۲۴۴ اخبار اداری و مالی
تعداد بازدید:۴۴۷
دکتر مرتضی خورسندی مدیر برنامه و بودجه و تحول سازمانی دانشگاه علامه طباطبائی، مهم‌ترین فعالیت‌های این مدیریت در سال جاری از ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ را تشریح کرد.
مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت برنامه و بودجه و تحول سازمانی دانشگاه تبیین شد

دکتر مرتضی خورسندی مدیر برنامه و بودجه و تحول سازمانی دانشگاه علامه طباطبائی، مهم‌ترین فعالیت‌های این مدیریت در سال جاری از ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ را تشریح کرد.
او یکی از مهم‌ترین چالش‌های گذشته این مدیریت را تایید و تصویب بودجه تفصیلی دانشگاه دانست و گفت: جداول بودجه تفصیلی بعد از تصویب در هیات امنا باید به تصویب دفتر بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز برسد. در سال‌های گذشته روند بوروکراتیک این کار کند بوده و تاییدیه وزارت علوم با تاخیرهای چندساله صادر می‌شد. در حال حاضر با تلاش همکاران مدیریت برنامه و بودجه و تحول سازمانی و پیگیری‌های مکرر از وزارت علوم بودجه تفصیلی دانشگاه تا سال ۱۳۹۸ به روز شده است.
دکتر خورسندی سپس به تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ دانشگاه بدون نیاز به هیچ گونه اصلاح یا دریافت بازخورد مجدد از سوی سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و افزود: این موفقیت ناشی از تجربیات اداره بودجه این مدیریت بوده است. بودجه دانشگاه امسال در لایحه بودجه ۴۷ درصد رشد کرده که نسبت به دانشگاه‌های دیگر از یکی از بالاترین رشدها برخوردار بوده است. به نظر می‌رسد با پیگیری‌های بعدی توسط ریاست محترم دانشگاه و معاون محترم توسعه و مدیریت منابع در زمان تبدیل لایحه بودجه به قانون بتوانیم رشد قابل ملاحظه دیگری نیز داشته باشیم.


مدیر برنامه و بودجه و تحول سازمانی دانشگاه استقرار سامانه بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را دستاورد دیگر این مدیریت دانست و گفت: این سامانه نرم افزاری است که در کنار نرم افزار حسابداری مدیریت امور مالی دانشگاه قرار می‌گیرد و هزینه تمام شده فعالیت‌های دانشگاه را احصا می‌کند. این قیمت‌های تمام شده به روند برنامه ریزی و مدیریت امور داخلی دانشگاه کمک کرده و بودجه ریزی بهینه را ممکن می‌کنند. سامانه مورد نیاز برای این کار خریداری و نصب شده و در حال اتصال به نرم افزار حسابداری است.
دکتر خورسندی با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار تشکیلاتی دانشگاه، از اصلاح ساختار معاونت فرهنگی و نیز حوزه پژوهشی دانشکده‌ها با همکاری معاونت‌های فرهنگی و پژوهشی خبر داد و افزود: در حال حاضر عناوین مدیریت‌ها در معاونت فرهنگی دانشگاه به گونه‌ای اصلاح شده که هر دو عنوان جدید از نظر وظایف محوله اجرایی هم تراز و یکدست باشند. در حوزه پژوهشی دانشکده‌ها نیز تلاش شد تعداد پست‌های پژوهشی و در برخی موارد سطح پست‌های پژوهشی بالاتر رود تا اهمیت پژوهش در دانشکده‌ها هم تراز با حوزه آموزش باشد.
اصلاح و به روزرسانی شرح وظایف معاونت توسعه و مدیریت منابع بر اساس شرایط موجود و نیاز روز از جمله دیگر اقدامات مهم مدیریت برنامه و بودجه و تحول سازمانی دانشگاه بوده است. به گفته دکتر خورسندی با همکاری و هماهنگی گروهی از همکاران اداره برنامه ریزی و مدیریت عملکرد و نیز اداره تشکیلات و تحول سازمانی، شرح وظایف اولیه به همراه پیشنهادات اصلاحی توسط این گروه آماده و به حوزه‌های مختلف ارسال شد. حوزه‌ها هم پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه کردند و در نهایت با تایید شورای مدیران معاونت توسعه و مدیریت منابع تغییرات نهایی شد.
وی در نهایت به برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت مجازی برای کارکنان دانشگاه پرداخت و تاکید کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز به برگزاری کلاس‌های آموزشی ضمن خدمت مجازی، این کار در اولویت قرار گرفت و کلاس‌های مختلف با استقبال کارکنان مواجه شد. از جمله دوره‌های پرطرفدار می‌توان مدیریت رفتار سازمانی، کنترل احساسات، ارتباط موثر، حل مساله، مهارت‌های زندگی و کنترل خلق منفی را نام برد. با برگزاری این دوره‌ها به صورت آنلاین هم میزان مشارکت کارکنان با توجه به پراکندگی ساختمان‌های دانشگاه در نقاط مختلف شهر افزایش یافت و هم هزینه‌های برگزاری کلاس‌های مذکور کاهش چشمگیری داشت.


نظر شما :