هر آنچه برای حذف دفترچه های تأمین اجتماعی باید بدانید

۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۴۶۴ اخبار اداره رفاه اطلاعیه اداره رفاه
تعداد بازدید:۶۵۱۸
از ابتدای اسفندماه سال جاری صدور، تمدید و تعویض دفترچه های تأمین اجتماعی متوقف شد.
هر آنچه برای حذف دفترچه های تأمین اجتماعی باید بدانید

 

«حذف دفترچه های بیمه تأمین اجتماعی»

همزمان با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک و توسعه خدمات غیرحضوری، سازمان تامین اجتماعی از ابتدای اسفندماه صدور دفترچه بیمه درمان کاغذی را متوقف نموده است که گام مهمی را به سمت اجرای نسخه نویسی الکترونیک و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان برمی دارد. به این ترتیب مراجعه به پزشک و مراکز درمانی و احراز هویت بیمه شدگان از طریق ارائه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه بیمه امکان پذیر است.

در روزهای اخیر پرسش ها و نگرانی هایی پیرامون چگونگی و کیفیت اجرای این برنامه مطرح شده است که به صورت مختصر به آنها پاسخ داده می شود. 

صدور دفترچه بیمه کاغذی متوقف شد؟

آن طور که مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است، از اول اسفند دفترچه جدیدی صادر نمی‌شود، اما بیمه شدگان می توانند دفترچه های موجودشان را همچنان استفاده کنند. طی آنچه اعلام شده، ارائه خدمات بدون دفترچه بیمه نیز میسر است و پزشک می‌تواند یا از نسخه نویسی الکترونیک استفاده کند و یا در سربرگ خودش نسخه بنویسد و اینگونه فرد هرجا خدمات درمانی را با پوشش تامین اجتماعی دریافت می کند.

جهت احراز هویت بیمه شدگان هنگام مراجعه به پزشک چه مدارکی لازم است؟ 

با ارائه کارت ملی، بیمه شدگان احراز هویت می شوند، همچنین جلد دفترچه را هم دور نیندازید چرا که آن هم یکی از مدارک قابل قبول برای احراز هویت است. البته بیمه شدگان دیگر الزامی برای همراه داشتن دفترچه بیمه ندارند. برای افراد زیر ۱۸ سال نیز شناسنامه قابل قبول است.

مشخصات هویتی و شماره تلفن خود را در درگاه  https://eservices.tamin.ir/view/#/main  وارد کنید.

اما از این پس اگر قصد مراجعه به مراکز درمانی و مطب پزشکان را داشتید به نکات زیر نیز توجه داشته باشید

·        تمامی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی  eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام کنند.

·        تمامی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند:

روش اول: مراجعه به سایت medical.tamin.irبا لینک https://medical.tamin.ir/view/#/inquiry،ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش دوم: شماره‌گیری #۱*۱۴۲۰*۴* ، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش سوم: استفاده از وب اپلیکیشن موبایل با مراجعه به سایت  https://pwa.tamin.ir/medical/#/app/tabs/general، قسمت ورود اطلاعات، وارد کردن کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش چهارم: شماره‌گیری #۱۶۶۶* ، انتخاب گزینه ۱ (استحقاق‌سنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

·        در مواردی که بیمه‌شده بر اساس نتایج دریافتی از روش‌های فوق یا اعلام مراکز درمانی، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند.

·        تمامی بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری می‌توانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir  در پنجره (منوی مخصوص بیمه شدگان) ملاحظه کنند.

·        روش‌های استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای "بیماران خاص" همانند سایر بیمه‌شدگان است با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند "خاص" مشخص می‌شوند.

·        ارائه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی که "نوزاد" فاقد کدملی باشد تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد (حداکثر تا یکماه پس از تولد) از طریق کدملی مادر امکان‌پذیر است.

و اما چگونگی فعالیت پزشکان:

نحوه نسخه نویسی از سوی پزشکان به دو صورت الکترونیک و غیر الکترونیک نیز بر اساس بخشنامه ابلاغی سازمان تامین اجتماعی اینگونه خواهد بود:

نسخه‌نویسی الکترونیک: در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشکی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی...) در سامانه نسخه الکترونیک اقدام می‌کند.

نسخه‌نویسی غیرالکترونیک: در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، چنانچه امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه‌نویسی و...) میسر نباشد، پزشک پس از احراز هویت بیمار با استفاده از کارت ملی‏/شناسنامه‏/دفترچه درمانی و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب‏‏/مرکز درمانی اقدام ‌می‌کند.

پزشکان غیرطرف قرارداد همانند پزشکان طرف قرارداد می‌توانند با اتصال به سامانه‌های الکترونیک سازمان یا سامانه‌های مورد استفاده خود، نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام کنند. در صورت عدم امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه‌نویسی و...)، پزشک می‌تواند دستور پزشکی را در سرنسخه مخصوص مطب‏/موسسه در یک برگ تجویز و تحویل بیمار کند.

نحوه تهیه دارو با نسخه پزشکان غیر طرف قرارداد

از ابتدای اسفند به بعد، پزشک غیرطرف قرارداد دارو را در سربرگ خودش می نویسد و نام و نام خانوادگی و کدملی بیمار را هم روی سرنسخه اش می نویسد. شما برگه را به داروخانه می برید و داروخانه با همان کدملی می تواند در سیستم ببیند که شما بیمه شده تامین اجتماعی هستید یا خیر و دارو را به شما تحویل دهد.

اگر بیماری نسخه الکترونیک نداشته باشد، دارو را چگونه دریافت کند؟

در صورت عدم نسخه‌نویسی الکترونیک، بیمار می‌تواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به داروخانه‌ها و یا موسسات پاراکلینیک طرف قرارداد ارائه کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند.

بیمار چگونه هزینه ها را از بیمه های تکمیلی درمان دریافت کند؟

هماهنگی لازم با بیمه مرکزی برای پذیرش نسخ الکترونیک توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه تکمیلی درمان به عمل آمده و توسط بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه تجاری ابلاغ شده است. در صورت تجویز دستور پزشک بر روی سرنسخه نیز، بیمه شده می‌تواند نسخه کاغذی پزشک را کمافی‌السابق به بیمه تکمیلی مربوطه تحویل و اقدام کند.

اداره رفاه کارکنان


نظر شما :